Информация об исполнителе
Джошуа «Джош» Уайт (Joshua «Josh» White), род. 11 февраля 1915 г., в Гринвилле (Greenville), Юж. Каролина, ум. 5 сентября 1969 г., в Манхэссете (Manhasset), New York. Музыкальное воспитание, полученное Уайтом на основе церковной музыки, сослужило ему на протяжении его долгой карьеры неплохую службу, поскольку именно к этой музыке он не раз возвращался, когда покидал вначале блюзовую, а много позже фолковую сцены. Играть на гитаре он выучился еще в юности, когда работал поводырем у слепых уличных певцов (в том числе, как гласит легенда, и у самого Слепого Лимона Джефферсона), и уже в молодости начал свою карьеру в звукозаписи.
В период с 1932 по 1936 год он особенно много работал в грамзаписи, результатом чего явились записи, демонстрирующие примечательную разносторонность Уайта - так, например, он исполнял блюз - как в местной, так и в более традиционной манерах (выступая иногда под псевдонимом Пайнвуд Том (Pinewood Tom)), а также духовную музыку под псевдонимом Сингинг Крисчен («Поющий христианин»).
В середине 30-х гг. Джош Уайт переехал в Нью-Йорк, где нашел публику, интересующуюся музыкой с уклоном в фолк радикальной политической направленности. Здесь, с точки зрения современного критика, Уайт снизил эмоциональность своего репертуара, явно стараясь угодить белой публике, которая на тот момент была еще не готова воспринять аутентичную музыку афроамериканцев. С течением лет Уайт освоил большое количество нового материала, в результате чего его репертуар стал представлять собой странную смесь, включающую в себя все, начиная от традиционных баллад, таких, как «Lord Randall» до поп-песен типа «Scarlet Ribbons», а также песни протеста и блюзы. В послевоенные годы Джош Уайт гастролировал по обе стороны Атлантики и сделал много записей в качестве как блюзового, так и фолк-исполнителя.
Josh White (born Joshua Daniel White in Greenville, South Carolina, 11 February 1914 or 1915; died Manhasset, New York, 5 September 1969) was an American folk, blues, and gospel singer and guitarist.
White was amongst the first blues performers to attract a large white and middle-class African American following, transcending the typical barriers at the time associating blues with a rural and working-class African American audience, and performed in prestigious night clubs and theatres during the 1930s and 1940s. His best known song at the time was probably "Jelly, Jelly", He recorded in a wide variety of contexts, from recordings in which he was accompanied only by his own guitar playing to others in which he was backed by jazz groups and gospel vocal groups. He was prominently associated with the civil rights movement in the 1940s.
Some of his involvement in political causes in the 1940s resulted in him being blacklisted. Controversially, to escape the blacklist, he testified to the House Un-American Activities Committee regarding communist influence in the entertainment industry and African-American community. He defended his testimony as a friendly witness to HUAC by claiming that the scope of his testimony was limited, that he did not state anything that was not already known, and that he was sincerely opposed to communism. However, his testimony affected his posthumous reputation, which has only begun to recover in recent years.
From the mid-1950s until his death, he primarily performed at folk music venues and festivals. He was seen as an influence by Ray Charles, who similarly broke considerable barriers that had hampered blues musicians in the past.
On 26 June 1998, the United States Postal Service issued a 32-cent postage stamp honoring Josh White.
Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
В период с 1932 по 1936 год он особенно много работал в грамзаписи, результатом чего явились записи, демонстрирующие примечательную разносторонность Уайта - так, например, он исполнял блюз - как в местной, так и в более традиционной манерах (выступая иногда под псевдонимом Пайнвуд Том (Pinewood Tom)), а также духовную музыку под псевдонимом Сингинг Крисчен («Поющий христианин»).
В середине 30-х гг. Джош Уайт переехал в Нью-Йорк, где нашел публику, интересующуюся музыкой с уклоном в фолк радикальной политической направленности. Здесь, с точки зрения современного критика, Уайт снизил эмоциональность своего репертуара, явно стараясь угодить белой публике, которая на тот момент была еще не готова воспринять аутентичную музыку афроамериканцев. С течением лет Уайт освоил большое количество нового материала, в результате чего его репертуар стал представлять собой странную смесь, включающую в себя все, начиная от традиционных баллад, таких, как «Lord Randall» до поп-песен типа «Scarlet Ribbons», а также песни протеста и блюзы. В послевоенные годы Джош Уайт гастролировал по обе стороны Атлантики и сделал много записей в качестве как блюзового, так и фолк-исполнителя.
Josh White (born Joshua Daniel White in Greenville, South Carolina, 11 February 1914 or 1915; died Manhasset, New York, 5 September 1969) was an American folk, blues, and gospel singer and guitarist.
White was amongst the first blues performers to attract a large white and middle-class African American following, transcending the typical barriers at the time associating blues with a rural and working-class African American audience, and performed in prestigious night clubs and theatres during the 1930s and 1940s. His best known song at the time was probably "Jelly, Jelly", He recorded in a wide variety of contexts, from recordings in which he was accompanied only by his own guitar playing to others in which he was backed by jazz groups and gospel vocal groups. He was prominently associated with the civil rights movement in the 1940s.
Some of his involvement in political causes in the 1940s resulted in him being blacklisted. Controversially, to escape the blacklist, he testified to the House Un-American Activities Committee regarding communist influence in the entertainment industry and African-American community. He defended his testimony as a friendly witness to HUAC by claiming that the scope of his testimony was limited, that he did not state anything that was not already known, and that he was sincerely opposed to communism. However, his testimony affected his posthumous reputation, which has only begun to recover in recent years.
From the mid-1950s until his death, he primarily performed at folk music venues and festivals. He was seen as an influence by Ray Charles, who similarly broke considerable barriers that had hampered blues musicians in the past.
On 26 June 1998, the United States Postal Service issued a 32-cent postage stamp honoring Josh White.
Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.
показывать / спрятать больше