Информация об исполнителе
У Джоша Хомми (Josh Homme), фронтмена Queens of the Stone Age, есть свои представления о том, какой должна быть реакция слушателей на творчество его команды. "Я хочу, чтобы, слушая нашу музыку, люди подняли свои задницы, закрыли глаза и вошли в состояние транса, - говорит Хомми. - Я хочу, чтобы они сопереживали нам, чтобы у них волосы вставали дыбом и мурашки пробегали по коже". И ни каплей меньше.
Герои тяжелого рока Queens of the Stone Age самим упоминанием в названии каменного века отсылают к какой-то доисторической эпохе. Происхождение команды, сформированной в калифорнийском городе Палм Десерт, имеет действительно длинную предысторию. Queens of the Stone Age появились на руинах другого коллектива - культовой рок-команды Kyuss, которая после нескольких лет неравной конкурентной борьбы приказала долго жить, хотя и действовала под одобрительный аккомпанемент критиков. Вокалист и гитарист Джош Хомми, предоставленный в полное свое распоряжение, переехал в Сиэтл, откуда стартовали несколько его туров вместе с рокерами Screaming Trees и Soundgarden. С музыкантами этих групп он быстро нашел общий язык и впоследствии воспользовался их талантами, чтобы записать серию семидюймовых пластинок. Помогали ему Ван Коннер (Van Conner) из Screaming Trees, Мэтт Камерон (Matt Cameron) из Soundgarden и Майк Джонсон (Mike Johnson) из группы Dinosaur Jr. Их совместный проект назывался Gamma Ray (не путать с немецкими пауэрщиками). Несколькими релизами вся затея и ограничилась.
Снова объединившись с барабанщиком Альфредо Эрнандесом (Alfredo Hernandez), бывшим компаньоном по Kyuss, Хомми задумал создать новую серьезную команду и начал работать над новым материалом. Свой новорожденный коллектив они решили назвать Queens of the Stone Age. В конце 1997 года было обнародовано первое произведение дебютантов - мини-диск, включавший три новых трека и три старых би-сайда из прошлой жизни - из запасников Kyuss. Когда дело дошло до записи полноформатного дебюта, к ним присоединился Ник Оливери (Nick Oliveri), бывший бас-гитарист Kyuss, который к этому времени числился в основном составе группы Dwarves. В конце 1998 года Queens of the Stone Age опубликовали свою первую большую работу, предсказуемо названную "Queens of the Stone Age". Серьезной эволюции саунда по сравнению со стилем Kyuss не произошло, разве что звучание несколько осовременилось. Альбом включал трек "If Only", ставший хитом на альтернативном радио. Вскоре после релиза Ник Оливери вернулся в Dwarves. А штатное расписание Queens of the Stone Age пополнилось новым участником - клавишником и гитаристом Дэйвом Кэтчингом (Dave Catching).
После выполнения насыщенного гастрольного графика Джо Хомми занялся реализацией многочисленных проектов, амбициозных и не очень. Он нашел время поработать для лейбла Man's Ruin Records над серией релизов "Desert Session". Запись проходила в Mojave Desert Studio при участии текучего состава музыкантов из таких групп, как Soundgarden, Fu Manchu и Monster Magnet.
Летом 2000 года у калифорнийских хэви-металистов был готов второй альбом, названный "Rated R" (по аналогии с рейтингом кинофильмов), хотя некоторые промо-копии распространялись с оригинальным названием "II". В период его подготовки через студию прошел ряд приглашенных музыкантов, в частности два вокалиста - Роб Хэлфорд (Rob Halford; Judas Priest) и Марк Лэйниган (Mark Lanegan) (исполнивший песню "In the Fade"). Альбом открывался вызывающим треком "Feel Good Hit of the Summer", в котором музыканты перечисляли свои любимые наркотики. Хит-сингл "The Lost Art оf Keeping а Secret", как и большая часть материала, был наполнен ностальгическим нотками в духе Spirit и Cream. Этот достаточно мелодичный и не без изобретательности сделанный альбом был достойным ответом тем критикам, которые упрекали группу в однообразии и одномерности. Упругие аранжировки и богатая игра музыкальных оттенков создавали достаточно эклектичный, но сильный эффект. Альбом достиг 16-го места в американском чарте Billboard Top Heatseekers, а "The Lost Art of Keeping a Secret" вошел в Топ-30 синглового хит-парада. В благосклонно настроенной к рокерам Великобритании диск получил серебряный статус - без какой-либо рекламы разошлось более 60 тысяч экземпляров. А известный журнал Metal Hammer провозгласил пластинку "альбомом года".
После релиза в расписании команды значился тур в рамках передвижного фестиваля Ozzfest. К этому времени вместо барабанщика стартового состава Эрнандеса за ударной установкой попеременно сидел тандем барабанщиков Джин Траутмен (Gene Troutman) и Ники Люцеро (Nicky Lucero). В продолжение гастрольного сезона Queens of the Stone Age отыграли серию уверенных сольных концертов, которые в совокупности с качественным материалом альбома произвели впечатление не только на рядовых меломанов, но и на профессионалов. Ведущие музыкальные издания Соединенных Штатов, включая журнал "Rolling Stone", откликнулись на их деятельность очень благожелательными отзывами. В 2001 году к стандартному концертному графику прибавились выступление на крупнейшем международном рок-форуме Rock in Rio в Бразилии и еще один сет на площадке Ozzfest.
В беглом пересказе биография группы выглядит вполне причесанной, а между тем скромниками участники Queens of the Stone Age никогда не были. Особенно отличался басист Ник Оливери. К примеру, на фестивале в Рио-де-Жанейро он вышел на сцену без одежды, прикрываясь одной гитарой, за что и был арестован бдительной бразильской полицией («Было очень жарко», - сказал потом в свое оправдание Ник). И это была не единственная его выходка. В какой-то момент музыкант сам искренне поверил прессе, которой понравилось называть Queens of the Stone Age "скандальными вундеркиндами", и решил стать новым Сидом Вишезом или кем-то в этом роде. Ничем хорошим кончиться это, конечно, не могло.
До конца 2001 года музыканты делили время между отдыхом и работой "на стороне". Хомми и Оливери, например, записали еще один диск из серии "Desert Sessions". А затем началась подготовка очередного релиза группы. Бывший барабанщик Nirvana Дэйв Грол (Dave Grohl) неоднократно признавался в своих интервью о большой симпатии к калифорнийцам QOTSA. Музыканты намотали это на ус и, готовясь начать студийные сессии, пригласили Дэйва Грола принять в них посильное участие. Причем не только в создании альбома, но и в сопроводительном турне. Предложение делалось без особой надежды, а Грол взял да и согласился. Он даже отложил для этого дела родной группы Foo Fighters, у которой уже был закончен очередной альбом и строились планы по его раскрутке.
Пресса постаралась, чтобы третьего лонг-плея Queens of the Stone Age ждали с нетерпением. Наконец, в августе 2002 года "Songs for the Deaf" увидел свет. Критики встретили релиз очень благожелательно, многие считали его лучшим рок-альбомом года. Саунд, при всех новых элементах, оставался практически неизменным. По определению одного из рецензентов, новый альбом QOTSA можно описать как "много группы Cream, профильтрованной через гараж-рок, прог-метал, альбомный рок и панк". Знакомство с альбомом началось с энергичной композиции "No One Knows", которая попала в жесткую ротацию на радио. Это был самый удачный сингл в карьере группы, он возглавил рейтинг рок-треков и впервые засветился в Billboard Hot 100 (под #51). Сам альбом пользовался большим спросом у меломанов, поднявшись в американский Тор 20.
Он появился в продаже по горячим следам гастрольного тура, в который команда отправилась в очень интересном составе: к Оливери и Хомми присоединился Грол, а также Марк Лэйниган, бывший вокалист Screaming Trees, и клавишник/гитарист Трой Ван Ливен (Troy Van Leeuwen) из группы A Perfect Circle. Команда довольно успешно провела свой "Секретный клубный тур" ("Secret Club Tour"), который завершился в Сан-Франциско. А затем активно погастролировала по Европе.
Живя на широкую ногу (в творческом смысле), Джош Хоммми и Ник Оливери вели себя так, словно их основная группа и уже затеянные проекты отнимают ну совсем мало времени, так что им ничего не стоит загрузить себя чем-то еще. "Что-то еще" найти не составило труда, и очень скоро друзья засели за работу над саундтреком для фильма "The Dangerous Lives of Altar Boys". Чтобы не было скучно, создается еще один новый проект Headband, в котором участвуют также Твигги Рамирез (Twiggy Ramirez), бас-гитарист группы Marilyn Manson, и Кейси Хаос (Casey Chaos), фронтмен Amen. В 2003 году команда снова активизирует свою концертную деятельность и, кроме сольных концертов, появляется на ряде крупнейших фестивалей, в том числе на площадках Lollapalooza, Coachella и Slane Castle в Ирландии. Осенью 2003 Джош Хомми рапортует о пополнении начатого еще в 97 году цикла записей "Desert Sessions" релизами # 9 и 10. Среди приглашенных коллег - уже знакомый Твигги Рамирез, барабанщик Джош Фриз (Josh Freese) из группы A Perfect Circle, певица P.J.Harvey, один из лучших гитаристов 90-х Дин Вин (Dean Ween) и другие. С этими музыкантами Джош Хомми отыграл ряд живых шоу. Затем Queens of the Stone Age дали несколько концертов с Red Hot Chili Peppers, после чего отправились в свой хэдлайнерский тур по Северной Америке.
Когда подоспела очередь браться за четвертый альбом, Оливери и Лэйниган окончательно распрощались с командой. Своего басиста (и старого друга) фронтмен фактически выпроводил сам. "Ник - это настоящее торнадо, которое не понимает, какие разрушения приносит окружающим", - говорит об Оливери лидер группы, который неоднократно спасал своего товарища от тюремного заключения и терпел его бесчисленные выходки. После очередного выселения из гостиницы по его вине терпению команды пришел конец.
Отложив на время следующий релиз QOTSA, Хомми создал сайд-проект Eagles of Death Metal. И занялся им настолько серьезно, что уже в марте 2004 года опубликовал дебютный альбом проекта "Peace Love Death Metal". После промо-тура Eagles of Death Metal фронтмен вернулся к работе над новым лонг-плеем Queens of the Stone Age. Весь материал к нему, предчувствуя неизбежный разрыв с Оливери, фронтмен написал сам. Более того, и все партии бас-гитары на этот раз он записывал самостоятельно, как уже делал это для дебютного альбома.
Как и обещал Хомми, новый альбом "Lullabies to Paralyze" получился еще более тяжелым и психоделическим, чем его предшественник. К работе над диском Джош Хомми уже традиционно привлек "теплую" компанию друзей-музыкантов: Билли Гиббонса из ZZ Top (гитара и вокал на "Burn The Witch"), солистку Garbage Ширли Мэнсон и свою подругу, ставшую годом спустя официальной супругой - Броди Дэлл (Brody Dalle) из Distillers. Голоса барышень фоновым нойзом прозвучали на треке "Man, You've Got Quite A Scene Going There". Названием для альбома послужила строка из песни "Mosquito Song", вошедшей в качестве бонуса на один из синглов с "Songs for the Deaf".
Альбом традиционно для "Королев" характеризовался плотным буги-образным звучанием, сольными гитарными запилами и проникновенным вокалом, а кроме того -хитовыми мелодиями и запоминающимися текстами. Комментируя свои впечатления от итогов работы, Хомми заявил: "У меня возникает такое ощущение, будто мы много лет старались стать настоящими неповторимыми Queens Of The Stone Age, и только сейчас ими стали".
Выпущенный в марте 2005-го, "Lullabies to Paralyze" дебютировал на пятой позиции американского чарта, став самым успешным на тот момент релизом Queens Of The Stone Age. Его тираж на сегодняшний день составляет более 350 тысяч экземпляров только по США.
"Lullabies to Paralyze" отпочковал три сингла: "Little Sister", "In My Head" и "Burn The Witch". Наибольшей популярность пользовалась "Little Sister", ставшая серебряным финалистом чарта Billboard Modern Rock. А вот наиболее красочного видеоклипа удостоилась зловещая "Burn The Witch". По сюжету клипа Джошу Хомми и компании пришлось переодеться в мантии колдунов и противостоять нашествию летающих скелетов и всякой прочей нечисти. Идея снять подобный "ужастик" пришла в голову режиссеру Лайму Линчу (Liam Lynch), автору пародийного мультфильма о Джордже Буше "United States Of Whatever" ("Соединенные Штаты чего угодно"), ставшего в 2004-м году лидером скачиваний в интернете.
Реакция как критиков, так и слушателей на "Lullabies to Paralyze" была отчетливо положительной: рецензенты не скупились на похвалы и повсеместно включали диск в рейтинги лучших пластинок года. Так, журнал Billboard поместил его на 7-ю позицию своего годового хит-парада лучших альбомов, Magnet Magazine отвел 9-е, а рупор альт-рока Filter закрыл им свой Топ-10. Альбом удостоился похвалы и от Ника Оливери. По его словам, ему "очень понравился материал, хотя он все же рассчитывал на что-то более "тяжелое".
Едва развязавшись с промо-кампанией диска QOTSA, Хомми посвятил себя работе над новым альбомом своего сайд-проекта Eagles Of Death Metal. Релиз диска "Death By Sexy" состоялся летом 2005-го. В записи материала принимали участие Марк Лэйниган, Джо Кастилло, Броди Дэлл и вокалист Джесси Хьюз (Jesse Hughes).
Осенью Queens Of The Stone Age вернулись к гастролям, в ходе которых посетили Европу и США. Более всего музыкантам запомнилось турне по Северной Америке на разогреве у Nine Inch Nails, имевшее место в ноябре-декабре. Посетители ряда концертов могли наблюдать уникальное зрелище - участников "гвоздя" программы, подыгрывающих на сцене своим коллегам из QOTSA.
В ноябре того же года группа порадовала поклонников своим первым DVD. На диск под названием "Over the Years and Through the Woods" (выпускавшийся в виде сета из собственно DVD и концертного CD) вошли лучшие моменты двух августовских выступлений команды в лондонской Brixton Academy.
В ходе этих концертов музыканты исполняли и две "потерянные песни", которые странным образом исчезли из студии группы и не вошли на "Lullabies To Paralyze". Речь идет о треках "The Bronze" и "The Fun Machine Took A Shit And Died". "Мы действительно думали, что потеряли их, или же кто-то их украл, - оправдывался Джош. - На самом деле они все это время находились в другой студии и обнаружились уже после выпуска "Lullabies To Paralyze". А мы готовы были обвинить всех и каждого в их краже! ". Бонусом на CD и DVD вошли концертные записи сайд-проекта Джоша Desert Sessions - в том числе "I Wanna Make It Wit Chu" и "Covered in Punk's Blood".
Примерно в это же время вернулся на страницы прессы и бывший басист группы Ник Оливери - в качестве разнообразия, по рабочему поводу. Возродив к жизни после своего ухода из QOTSA проект Mondo Generator, музыкант в сентябре 2006-го выпустил новую пластинку "Dead Planet: SonicSlowMotionTrails", последователь дебютника "A Drug Problem That Never Existed", который был представлен публике в 2003-м году. Составить здоровую конкуренцию работам Королев этот альбом, увы, не смог - в частности в том, что касалось внимания публики.
Оставшийся от гастролей период 2006-го года Queens Of The Stone Age посвятили сочинению материала для очередной пластинки. Пятый студийный альбом Queens Of The Stone Age "Era Vulgaris" вышел 11 июня 2007-го. Диск включил в себя 11 композиций, в записи которых, помимо музыкантов QOTSA, приняли гостевое участие такие известные личности, как Трент Резнор (его голос звучит на бонус-треке "Era Vulgaris" к японскому изданию диска), Джулиан Касабланкас из The Strokes и все тот же Марк Лэйниган.
Лидер одного из самых неустойчивых в кадровом вопросе музыкальных формирований, Хомми до последнего сохранял интригу в том, что касалось нового состава QOTSA, раскрыв тайну менее чем за месяц до релиза диска. "Это нездоровый вопрос. Если я сейчас оглашу состав, то уже не получится сюрприза. Мы будем держать марку", - заявил певец на постоянно задаваемые ему вопросы. А он в сезоне весна-лето 2007-го года выглядел следующим образом: Джош Хомми (вокал, гитара), Трой ван Люин (гитара, клавишные), Джой Кастильо (ударные), басист лос-анжелесской группы Wires On Fire Майкл Шуман, а также клавишник Дин Фертита. Продюсировали работу собственно Джош и его давний друг и коллега, продюсер Kyuss и участник группы Masters Of Reality Крис Госс.
Интересная история произошла с названием нового диска. Поскольку сам Хомми не посчитал нужным вовремя объяснить происхождение титула, за него это пришлось сделать фронтмену малоизвестной ирландской метал-группы Era Vulgaris, получившей благодаря "Королевам" свои 5 минут славы. Группа пережила настоящий бум популярности - все интересующиеся новой работой QOTSA неизменно попадали на страничку Era Vulgaris в интернете. "Я устал от вопросов насчет названия своей группы, - писал вокалист группы Крис Роб на сайте Era Vulgaris. - Что ж - объясняю. Этот латинский термин взят из книги Антона Лавея. Это эпоха, предшествовавшая приходу Христа. На месте Джоша Хомми я провалился бы от стыда за своих фэнов! ". Тем не менее, по словам Криса, он и его коллеги всерьез размышляют над тем, чтобы назвать свой следующий диск "Queens Of The Stone Age"» - в порядке ответного благодарственного жеста.
Летом этого года Queens Of The Stone Age ждет "фестивальная" поездка по Европе, в ходе которой музыканты и представят публике материал своего нового диска.
Последнее обновление - июнь 2007
Queens of the Stone Age is an American rock band from Palm Desert, California, United States, formed in 1997. Originally formed under the name Gamma Ray by guitarist Josh Homme, following the breakup of his previous band, Kyuss, Queens of the Stone Age developed a style of riff-oriented, heavy music which has been described by Homme as "robot rock", saying that he "wanted to create a heavy sound based on a solid jam, and just pound it into your head". Their sound has since evolved to incorporate a variety of different styles and influences.
History:
Early career (1996–1999)
Queens of the Stone Age began with Josh Homme in 1996. After the breakup of Kyuss in 1995, Homme had briefly joined The Screaming Trees as a touring guitarist, before deciding to form a new band of his own. Originally naming his new project 'Gamma Ray', Homme was forced to change the name in 1997, as German power metal band Gamma Ray was threatening to sue:
“When we were making a record in 1992, under the band Kyuss, our producer Chris Goss, he would joke and say "You guys are like the Queens of the Stone Age." The band was originally called Gamma Ray, but we got threatened with a lawsuit because someone else had it. So we were Queens of the Stone Age."
On why the band chose the name 'Queens of the Stone Age' rather than 'Kings of the Stone Age':
“Kings would be too macho. The Kings of the Stone Age wear armor and have axes and wrestle. The Queens of the Stone Age hang out with the Kings of the Stone Age's girlfriends when they wrestle, and also it was a name given to us by Chris Goss. He gave us the name Queens of the Stone Age. Rock should be heavy enough for the boys and sweet enough for the girls. That way everyone's happy and it's more of a party. Kings of the Stone Age is too lopsided."
The band's first release was Gamma Ray, a two-track EP featuring the songs "Born to Hula" and "If Only Everything" (which would later appear on their self titled debut as 'If Only'), released in January 1996, featuring Joshua Homme (Kyuss), Matt Cameron (Soundgarden and Pearl Jam), Van Conner (Screaming Trees) and John McBain (Monster Magnet). The band's first live appearance was probably November 20, 1997, at OK Hotel in Seattle, Washington. In December of the same year, the band released a split EP, Kyuss/Queens of the Stone Age, which was the first official release by the band under the name Queens of the Stone Age, and featured three tracks from the Gamma Ray sessions as well as three Kyuss tracks recorded in 1995 just prior to their break-up.
The band released their self-titled debut, Queens of the Stone Age (1998) on Loose Groove records (the album was also released on vinyl by Man's Ruin Records), which was recorded with Homme handling both guitar- and bass guitar-playing duties (though basswork is credited to Homme's alter-ego, Carlo Von Sexron), Alfredo Hernández on the drums, and included several other instrumental and vocal contributions by Chris Goss and Hutch. Homme reportedly asked Screaming Trees' vocalist Mark Lanegan to appear on the record, but he was unable to due to other commitments.[citation needed] Soon after the recording sessions were finished for the album, former Kyuss bassist Nick Oliveri joined and touring commenced. Consisting entirely of ex-Kyuss members, this is widely regarded as QOTSA's original lineup. Guitarist Dave Catching joined shortly after. A recording of a phone message which plays the voice of Oliveri stating his decision to join the band can be heard at the end of the album's final song, "I Was a Teenage Hand Model". From this point forward, the band's line-up would change frequently. By the time their second album was being recorded, Hernández was no longer in the band.
Rated R (1999–2001)
2000's Rated R featured a myriad of musicians familiar with Homme and Oliveri's work and "crew" of sorts: among others, drummers Nick Lucero and Gene Trautmann, guitarists Dave Catching, Brendon McNichol, and Chris Goss contributed, and even Judas Priest frontman Rob Halford, recording next door, stepped in for a guest spot on "Feel Good Hit of the Summer". The album garnered positive reviews and received a lot more attention than their debut, despite the fact that the lyrics to "Feel Good Hit of the Summer" were deemed by mega-retailer Wal-Mart to promote drug use, almost causing the record to get pulled from store shelves. The success of the record also earned the band notable opening slots with The Smashing Pumpkins, the Foo Fighters, Hole, and a place at Ozzfest 2000.
During the 2001 Rock in Rio show, bassist Nick Oliveri was famously arrested after performing on stage naked, with only his bass guitar covering his dangling genitals. In an interview he later said: "Whoa, people in Carnival here dance naked why can't I do the same?" Following his work on the album, former Screaming Trees vocalist Mark Lanegan joined the band as a full-time member, a position he'd hold until late-2005.
Towards the end of the Rated R tour, the band's performance at the 2001 Rock am Ring festival in Germany was, according to Homme, "the worst show we've ever played and it was in front of 40,000 people." The band decided to tattoo themselves with the starting time of the performance, "Freitag 4.15":
"Me, Mark [Lanegan], Josh [Homme] and Hutch, our soundman, have the same tattoo, it's from Rock am Ring festival. The time we had to play was 4.15 in the afternoon and it was just a terrible show. It sucked, it was horrible. That's why I tattooed it on my ribs, where it would hurt, so I'd never forget."
Songs for the Deaf (2001–2004)
Frequent touring for Rated R generated support for the band which grew when Foo Fighters frontman and former Nirvana drummer Dave Grohl joined in late 2001/early 2002 to record their third album. Songs for the Deaf was released in August, again featuring Mark Lanegan, as well as adding former A Perfect Circle guitarist Troy Van Leeuwen to the touring line-up following the album's release. Although Songs for the Deaf gained major attention, Grohl returned to his other projects and was replaced on the European leg of the album's supporting tour by former Danzig drummer Joey Castillo, who joined the band full time. Also featured on Songs for the Deaf for the final track Mosquito Song were former A Perfect Circle bassist Paz Lenchantin (on viola and piano) and Dean Ween on guitar.
Songs for the Deaf was a critical and commercial success and its popularity peaked when the album reached gold status in 2003, with sales peaking at over 900,000 copies.[10] The singles "No One Knows" and "Go with the Flow" became hits on radio and MTV, with the former voted Triple J radio's number 1 song and peaking just outside of the Billboard Top 40. Both "No One Knows" and "Go with the Flow" were also featured on the first iterations of the popular video games Guitar Hero and Rock Band (respectively). "No One Knows" also re-appeared in the compilation title Guitar Hero: Smash Hits.
Constant touring continued, culminating in a string of headline dates in Australia in January 2004, after which Oliveri was fired from the band by Homme for what was said to be disrespect of the group's fans and excessive partying. In July 2005 however, Homme claimed in a BBC Radio 1 interview that Oliveri was fired when Homme had become convinced that he had been physically abusive to his (Oliveri's) girlfriend. Homme said, "A couple years ago, I spoke to Nick about a rumor I heard. I said, 'If I ever find out that this is true, I can't know you, man.'" Oliveri countered in the press that the band had been "poisoned by hunger for power" and that the band without him was "Queens Lite"; later Oliveri softened his opinion and said, "My relationship with Josh is good. The new Queens record kicks ass." Josh and Nick reportedly are still friends and as of October 2006, Oliveri remains interested in rejoining the band.
Lullabies to Paralyze (2004–2006)
In 2005, Homme, along with Eleven multi-instrumentalist Alain Johannes and remaining band members Van Leeuwen and Castillo recorded the Queens' fourth studio album, Lullabies to Paralyze, a title taken from a lyric in "Mosquito Song" from their previous album.
The release featured the appearance of several guests, most notably ZZ Top's Billy Gibbons. Despite Lanegan reportedly turning down an invitation to remain with the band, he recorded vocals on new tracks (notably the solo vocalist on the opening track This Lullaby) and appeared with the band on the supporting tour as scheduling and his health permitted. It had been rumored that Homme fired Lanegan; however, this was subsequently refuted:
"Basically, if there was a negative rumor that someone brought up to me I would just encourage it... like when someone was saying: Well, Mark got fired, Lanegan, you know. And I was like: Yeah, Mark is fired, too, yeah. But he was just touring his own solo record, you know."
Lullabies to Paralyze was leaked onto the internet in February 2005 and was aired by Triple J radio in Australia on March 3, 2005 as an unsubstantiated 'World Premiere'. Lullabies was then officially released on Tuesday, March 22, 2005 in the USA, debuting in the number 5 slot on the Billboard Music Chart, the greatest initial success of any Queens record to date.
On May 14, 2005, the group was the musical guest on Saturday Night Live, hosted by Will Ferrell. One of Ferrell's popular Saturday Night Live characters, fictional Blue Öyster Cult cowbellist Gene Frenkle, made a re-appearance on the show, playing with the Queens on their first song of the night, "Little Sister". Frenkle played the song's wood block part using a cowbell along with the band, drawing much applause, and creating a bit of pop culture as a result of the skit.
On November 22, 2005, the band released a live album/DVD set called Over the Years and Through the Woods, featuring a live concert filmed in London, England, and bonus features which included rare videos of songs from 1998 to 2005.
In fall of 2005, the group supported Nine Inch Nails on their North American tour of With Teeth along with Autolux (for the first half of the tour) and Death from Above 1979 (for the second). NIN's guitarist Aaron North appeared as an onstage guest with the Queens for the songs "Born to Hula", "Regular John", "Avon", "Monsters in the Parasol" and "Long, Slow Goodbye" at the Wiltern LG in Los Angeles on December 19 and 20 2005.
Another onstage guest for the December 20 performance was Homme's former Kyuss bandmate John Garcia, the first time that Homme and Garcia had played together since 1997. As a special encore they performed three Kyuss songs: "Thumb", "Hurricane" and "Supa Scoopa and Mighty Scoop".
Homme has stated that the band's lowest point was during the Lullabies era, but that the record "took the lead jacket off" the band following the firing of Oliveri in 2004.
Era Vulgaris (2006–2008)
On Valentine's Day 2007, the band's official website announced the new album would be titled Era Vulgaris, and would be released in June. Later in February, teaser videos surfaced showing Homme, Castillo, Van Leeuwen and Johannes in studio. Several sites reported that the album would include many guest vocalists, including Trent Reznor from Nine Inch Nails, Julian Casablancas from The Strokes, Mark Lanegan, Billy Gibbons of ZZ Top, and deceased humorist Erma Bombeck. Former Death from Above 1979 bassist Jesse F. Keeler had been expected to play bass on the studio recording of the album, but not to tour ;however, due to schedule conflicts he stated he would not be appearing on the album. When questioned in an interview with Ultimate Guitar Archive about the band settling down with one line-up, Homme replied with the following:
“Does it seem like there will be? I don't know. Long ago I lost the opportunity to be in U2 -- where it's the same four guys. I respect that, but at the same time this is the search to try to take advantage of playing with certain people, even if they can't stay, and then there's other times that you need to humble yourself at the altar of music, and if you don't (makes a throat cutting motion)."
Era Vulgaris was completed in early April 2007 and released in June 2007 in the U.S. The tracks "Sick, Sick, Sick" and "3's & 7's" were released as singles in early June. Homme has described the record as "dark, hard, and electrical, sort of like a construction worker".
Former bassist Michael Shuman (Wires On Fire, Jubilee and Mini Mansions) and keyboardist Dean Fertita (The Waxwings, The Dead Weather) took over touring duties from Alain Johannes and Natasha Shneider respectively. In July 2007, Van Leeuwen stated the band had written new material, "still in its infancy" which Homme later suggested might be released as an EP. Following a subsequent interview with Homme, The Globe and Mail reported that the EP "could contain as many as 10 B-sides recorded during the Era Vulgaris sessions." It was since reported however that the EP would not be released due to the record label's unwillingness to put out another QOTSA release at this time.
The band began a North American Tour in 2007 which they named the "Duluth Tour" due to the fact that the band are going to many small towns and cities they've never played before, such as Duluth, Minnesota. The tour has since been extended to other areas, such as the United Kingdom, where the band played more shows than on any of their previous UK tours. The band toured in Australia in late March to early April 2008, on the V festival tour including a string of side shows. Throughout the beginning of May 2008, the band completed the Canadian leg of its touring. Following Natasha Shneider's death from cancer on July 2, 2008, qotsa.com was updated with a memorial message by Homme replacing the normal front page.
On August 16, 2008, Queens of the Stone Age performed a concert in celebration of Natasha Shneider's life at the Henry Fonda Theatre in Los Angeles. They were joined on stage by Alain Johannes, Jack Black and Kyle Gass, Matt Cameron, Brody Dalle, Jesse Hughes, Chris Goss and PJ Harvey, playing a variety of QOTSA and non-QOTSA songs. Proceeds from the concert went to defray the costs associated with Natasha’s illness.
On August 22 and 23 2008, Queens of the Stone Age performed their last shows of their Era Vulgaris tour at the Reading and Leeds Festivals in the UK, and Josh Homme announced in an interview with the BBC and during the show that he would be returning to the studio to work on the next album.
Recent (2008–present)
In a September issue of NME, Josh Homme stated that he was going back to make the new Queens of the Stone Age and Desert Sessions records, along with remastering the 1998 self-titled album, for an early-2009 release. However, such plans have been delayed indefinitely. Homme also stated Queens' new album is going to sound like "a desert orgy in the dark."
All of the band members have been working on side projects during the down time. Troy Van Leeuwen plays guitar in his new band, Sweethead. Joey Castillo played for Eagles of Death Metal on their Heart On tour. Former bassist Michael Shuman is now bassist and singer in the band Mini Mansions, while Dean Fertita has become the guitarist/keyboardist for Jack White's side project, The Dead Weather. Josh Homme helped form the new supergroup Them Crooked Vultures with Dave Grohl of the Foo Fighters and John Paul Jones of Led Zeppelin. They released their debut self-titled album on November 17, 2009. On February 6, 2010, the band performed as musical guests on Saturday Night Live.
According to guitarist Troy Van Leeuwen, the band has tentative plans to reconvene in the summer of 2010. In a 2010 interview, Josh Homme revealed that the band would re-release their self-titled first album, and that they would do a tour in support of this, only playing songs from their first release. On March 12, 2010, the official website was updated to add two German tour dates in late August, the band's first since touring for the Era Vulgaris album finished in 2008. Most recently, it was announced that a two CD deluxe edition of Rated R will be released on August 3, 2010. This edition features the original CD along with six B-sides and live recordings from the band's Reading performance in 2000.
Musical style:
Throughout its career the band has been described as hard rock, alternative rock, art rock, heavy metal, and several other genres. Queens of the Stone Age have also been labeled as Stoner Rock ,but Homme himself rejects the term, saying, "If I had a choice, I would take that away. Stoner rock, to me, is like saying the crucial element is drugs. And I don't believe that that's the case. I'm not an AA guy or anything, but at the same time I don't need any of that to make music." He also often describes the band style as "robot rock" referring to the band's solid and repetitive riffs in the bands song structures. Homme has described the band's self-titled debut album as driving music, angular and recorded dry. Rolling Stone magazine also noted a "connection between American meat-and-potatoes macho rock of the early 1970s, like Blue Cheer and Grand Funk Railroad, and the precision-timing drones in German rock of the same period". The bands following album - Rated R - contained a wider variety of instruments, several recording guests and lead vocals shared by Homme, Oliveri and Lanegan. Homme has also commented that "Our first record announced our sound. This one added that we’re different and weird." The band continued to experiment on their third album Songs for the Deaf, which also featured a line-up including three lead vocalists, many guest appearances and wide range of instrumentation including horn and string sections. Lullabies to Paralyze was in comparison to the bands previous releases a darker record, lacking the band's distinct "driving" sound, much due to the departure of long time member Nick Oliveri, with lyrics inspired by The Brothers Grimm folk and fairy tales. The band also almost exclusively used semi hollow body guitars during the recording of the record. With Era Vulgaris the band continued to evolve their signature sound with more dance-orientated elements and electronic influences, while Homme has gone back to being the only vocalist in the band and uses more distinct vocal melodies.
Members:
As of June 2010, Queens of the Stone Age are:
* Joshua Homme – Founding and only permanent member of the band. He is primarily the band's lead vocalist and guitarist but has occasionally played bass, keyboards, piano and drums as well as other instruments. (1997–present)
* Troy Van Leeuwen – Has been the band's second guitarist since the "secret tour" that preceded the release of Songs for the Deaf, has also played lap steel, keyboards, piano, bass and provided backing vocals during live performances and subsequent recordings. (2002–present)
* Joey Castillo – Was called in to replace drummer Dave Grohl for the European leg of the Songs for the Deaf tour and has been a member since. (2002–present)
* Michael Shuman - Was recruited to play bass after the recording of Era Vulgaris. (2007-present)
* Dean Fertita – Replaced the late Natasha Shneider as the band's keyboardist and backing vocalist, also plays guitar and various percussion instruments. (2007–present)
User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License and may also be available under the GNU FDL.
Герои тяжелого рока Queens of the Stone Age самим упоминанием в названии каменного века отсылают к какой-то доисторической эпохе. Происхождение команды, сформированной в калифорнийском городе Палм Десерт, имеет действительно длинную предысторию. Queens of the Stone Age появились на руинах другого коллектива - культовой рок-команды Kyuss, которая после нескольких лет неравной конкурентной борьбы приказала долго жить, хотя и действовала под одобрительный аккомпанемент критиков. Вокалист и гитарист Джош Хомми, предоставленный в полное свое распоряжение, переехал в Сиэтл, откуда стартовали несколько его туров вместе с рокерами Screaming Trees и Soundgarden. С музыкантами этих групп он быстро нашел общий язык и впоследствии воспользовался их талантами, чтобы записать серию семидюймовых пластинок. Помогали ему Ван Коннер (Van Conner) из Screaming Trees, Мэтт Камерон (Matt Cameron) из Soundgarden и Майк Джонсон (Mike Johnson) из группы Dinosaur Jr. Их совместный проект назывался Gamma Ray (не путать с немецкими пауэрщиками). Несколькими релизами вся затея и ограничилась.
Снова объединившись с барабанщиком Альфредо Эрнандесом (Alfredo Hernandez), бывшим компаньоном по Kyuss, Хомми задумал создать новую серьезную команду и начал работать над новым материалом. Свой новорожденный коллектив они решили назвать Queens of the Stone Age. В конце 1997 года было обнародовано первое произведение дебютантов - мини-диск, включавший три новых трека и три старых би-сайда из прошлой жизни - из запасников Kyuss. Когда дело дошло до записи полноформатного дебюта, к ним присоединился Ник Оливери (Nick Oliveri), бывший бас-гитарист Kyuss, который к этому времени числился в основном составе группы Dwarves. В конце 1998 года Queens of the Stone Age опубликовали свою первую большую работу, предсказуемо названную "Queens of the Stone Age". Серьезной эволюции саунда по сравнению со стилем Kyuss не произошло, разве что звучание несколько осовременилось. Альбом включал трек "If Only", ставший хитом на альтернативном радио. Вскоре после релиза Ник Оливери вернулся в Dwarves. А штатное расписание Queens of the Stone Age пополнилось новым участником - клавишником и гитаристом Дэйвом Кэтчингом (Dave Catching).
После выполнения насыщенного гастрольного графика Джо Хомми занялся реализацией многочисленных проектов, амбициозных и не очень. Он нашел время поработать для лейбла Man's Ruin Records над серией релизов "Desert Session". Запись проходила в Mojave Desert Studio при участии текучего состава музыкантов из таких групп, как Soundgarden, Fu Manchu и Monster Magnet.
Летом 2000 года у калифорнийских хэви-металистов был готов второй альбом, названный "Rated R" (по аналогии с рейтингом кинофильмов), хотя некоторые промо-копии распространялись с оригинальным названием "II". В период его подготовки через студию прошел ряд приглашенных музыкантов, в частности два вокалиста - Роб Хэлфорд (Rob Halford; Judas Priest) и Марк Лэйниган (Mark Lanegan) (исполнивший песню "In the Fade"). Альбом открывался вызывающим треком "Feel Good Hit of the Summer", в котором музыканты перечисляли свои любимые наркотики. Хит-сингл "The Lost Art оf Keeping а Secret", как и большая часть материала, был наполнен ностальгическим нотками в духе Spirit и Cream. Этот достаточно мелодичный и не без изобретательности сделанный альбом был достойным ответом тем критикам, которые упрекали группу в однообразии и одномерности. Упругие аранжировки и богатая игра музыкальных оттенков создавали достаточно эклектичный, но сильный эффект. Альбом достиг 16-го места в американском чарте Billboard Top Heatseekers, а "The Lost Art of Keeping a Secret" вошел в Топ-30 синглового хит-парада. В благосклонно настроенной к рокерам Великобритании диск получил серебряный статус - без какой-либо рекламы разошлось более 60 тысяч экземпляров. А известный журнал Metal Hammer провозгласил пластинку "альбомом года".
После релиза в расписании команды значился тур в рамках передвижного фестиваля Ozzfest. К этому времени вместо барабанщика стартового состава Эрнандеса за ударной установкой попеременно сидел тандем барабанщиков Джин Траутмен (Gene Troutman) и Ники Люцеро (Nicky Lucero). В продолжение гастрольного сезона Queens of the Stone Age отыграли серию уверенных сольных концертов, которые в совокупности с качественным материалом альбома произвели впечатление не только на рядовых меломанов, но и на профессионалов. Ведущие музыкальные издания Соединенных Штатов, включая журнал "Rolling Stone", откликнулись на их деятельность очень благожелательными отзывами. В 2001 году к стандартному концертному графику прибавились выступление на крупнейшем международном рок-форуме Rock in Rio в Бразилии и еще один сет на площадке Ozzfest.
В беглом пересказе биография группы выглядит вполне причесанной, а между тем скромниками участники Queens of the Stone Age никогда не были. Особенно отличался басист Ник Оливери. К примеру, на фестивале в Рио-де-Жанейро он вышел на сцену без одежды, прикрываясь одной гитарой, за что и был арестован бдительной бразильской полицией («Было очень жарко», - сказал потом в свое оправдание Ник). И это была не единственная его выходка. В какой-то момент музыкант сам искренне поверил прессе, которой понравилось называть Queens of the Stone Age "скандальными вундеркиндами", и решил стать новым Сидом Вишезом или кем-то в этом роде. Ничем хорошим кончиться это, конечно, не могло.
До конца 2001 года музыканты делили время между отдыхом и работой "на стороне". Хомми и Оливери, например, записали еще один диск из серии "Desert Sessions". А затем началась подготовка очередного релиза группы. Бывший барабанщик Nirvana Дэйв Грол (Dave Grohl) неоднократно признавался в своих интервью о большой симпатии к калифорнийцам QOTSA. Музыканты намотали это на ус и, готовясь начать студийные сессии, пригласили Дэйва Грола принять в них посильное участие. Причем не только в создании альбома, но и в сопроводительном турне. Предложение делалось без особой надежды, а Грол взял да и согласился. Он даже отложил для этого дела родной группы Foo Fighters, у которой уже был закончен очередной альбом и строились планы по его раскрутке.
Пресса постаралась, чтобы третьего лонг-плея Queens of the Stone Age ждали с нетерпением. Наконец, в августе 2002 года "Songs for the Deaf" увидел свет. Критики встретили релиз очень благожелательно, многие считали его лучшим рок-альбомом года. Саунд, при всех новых элементах, оставался практически неизменным. По определению одного из рецензентов, новый альбом QOTSA можно описать как "много группы Cream, профильтрованной через гараж-рок, прог-метал, альбомный рок и панк". Знакомство с альбомом началось с энергичной композиции "No One Knows", которая попала в жесткую ротацию на радио. Это был самый удачный сингл в карьере группы, он возглавил рейтинг рок-треков и впервые засветился в Billboard Hot 100 (под #51). Сам альбом пользовался большим спросом у меломанов, поднявшись в американский Тор 20.
Он появился в продаже по горячим следам гастрольного тура, в который команда отправилась в очень интересном составе: к Оливери и Хомми присоединился Грол, а также Марк Лэйниган, бывший вокалист Screaming Trees, и клавишник/гитарист Трой Ван Ливен (Troy Van Leeuwen) из группы A Perfect Circle. Команда довольно успешно провела свой "Секретный клубный тур" ("Secret Club Tour"), который завершился в Сан-Франциско. А затем активно погастролировала по Европе.
Живя на широкую ногу (в творческом смысле), Джош Хоммми и Ник Оливери вели себя так, словно их основная группа и уже затеянные проекты отнимают ну совсем мало времени, так что им ничего не стоит загрузить себя чем-то еще. "Что-то еще" найти не составило труда, и очень скоро друзья засели за работу над саундтреком для фильма "The Dangerous Lives of Altar Boys". Чтобы не было скучно, создается еще один новый проект Headband, в котором участвуют также Твигги Рамирез (Twiggy Ramirez), бас-гитарист группы Marilyn Manson, и Кейси Хаос (Casey Chaos), фронтмен Amen. В 2003 году команда снова активизирует свою концертную деятельность и, кроме сольных концертов, появляется на ряде крупнейших фестивалей, в том числе на площадках Lollapalooza, Coachella и Slane Castle в Ирландии. Осенью 2003 Джош Хомми рапортует о пополнении начатого еще в 97 году цикла записей "Desert Sessions" релизами # 9 и 10. Среди приглашенных коллег - уже знакомый Твигги Рамирез, барабанщик Джош Фриз (Josh Freese) из группы A Perfect Circle, певица P.J.Harvey, один из лучших гитаристов 90-х Дин Вин (Dean Ween) и другие. С этими музыкантами Джош Хомми отыграл ряд живых шоу. Затем Queens of the Stone Age дали несколько концертов с Red Hot Chili Peppers, после чего отправились в свой хэдлайнерский тур по Северной Америке.
Когда подоспела очередь браться за четвертый альбом, Оливери и Лэйниган окончательно распрощались с командой. Своего басиста (и старого друга) фронтмен фактически выпроводил сам. "Ник - это настоящее торнадо, которое не понимает, какие разрушения приносит окружающим", - говорит об Оливери лидер группы, который неоднократно спасал своего товарища от тюремного заключения и терпел его бесчисленные выходки. После очередного выселения из гостиницы по его вине терпению команды пришел конец.
Отложив на время следующий релиз QOTSA, Хомми создал сайд-проект Eagles of Death Metal. И занялся им настолько серьезно, что уже в марте 2004 года опубликовал дебютный альбом проекта "Peace Love Death Metal". После промо-тура Eagles of Death Metal фронтмен вернулся к работе над новым лонг-плеем Queens of the Stone Age. Весь материал к нему, предчувствуя неизбежный разрыв с Оливери, фронтмен написал сам. Более того, и все партии бас-гитары на этот раз он записывал самостоятельно, как уже делал это для дебютного альбома.
Как и обещал Хомми, новый альбом "Lullabies to Paralyze" получился еще более тяжелым и психоделическим, чем его предшественник. К работе над диском Джош Хомми уже традиционно привлек "теплую" компанию друзей-музыкантов: Билли Гиббонса из ZZ Top (гитара и вокал на "Burn The Witch"), солистку Garbage Ширли Мэнсон и свою подругу, ставшую годом спустя официальной супругой - Броди Дэлл (Brody Dalle) из Distillers. Голоса барышень фоновым нойзом прозвучали на треке "Man, You've Got Quite A Scene Going There". Названием для альбома послужила строка из песни "Mosquito Song", вошедшей в качестве бонуса на один из синглов с "Songs for the Deaf".
Альбом традиционно для "Королев" характеризовался плотным буги-образным звучанием, сольными гитарными запилами и проникновенным вокалом, а кроме того -хитовыми мелодиями и запоминающимися текстами. Комментируя свои впечатления от итогов работы, Хомми заявил: "У меня возникает такое ощущение, будто мы много лет старались стать настоящими неповторимыми Queens Of The Stone Age, и только сейчас ими стали".
Выпущенный в марте 2005-го, "Lullabies to Paralyze" дебютировал на пятой позиции американского чарта, став самым успешным на тот момент релизом Queens Of The Stone Age. Его тираж на сегодняшний день составляет более 350 тысяч экземпляров только по США.
"Lullabies to Paralyze" отпочковал три сингла: "Little Sister", "In My Head" и "Burn The Witch". Наибольшей популярность пользовалась "Little Sister", ставшая серебряным финалистом чарта Billboard Modern Rock. А вот наиболее красочного видеоклипа удостоилась зловещая "Burn The Witch". По сюжету клипа Джошу Хомми и компании пришлось переодеться в мантии колдунов и противостоять нашествию летающих скелетов и всякой прочей нечисти. Идея снять подобный "ужастик" пришла в голову режиссеру Лайму Линчу (Liam Lynch), автору пародийного мультфильма о Джордже Буше "United States Of Whatever" ("Соединенные Штаты чего угодно"), ставшего в 2004-м году лидером скачиваний в интернете.
Реакция как критиков, так и слушателей на "Lullabies to Paralyze" была отчетливо положительной: рецензенты не скупились на похвалы и повсеместно включали диск в рейтинги лучших пластинок года. Так, журнал Billboard поместил его на 7-ю позицию своего годового хит-парада лучших альбомов, Magnet Magazine отвел 9-е, а рупор альт-рока Filter закрыл им свой Топ-10. Альбом удостоился похвалы и от Ника Оливери. По его словам, ему "очень понравился материал, хотя он все же рассчитывал на что-то более "тяжелое".
Едва развязавшись с промо-кампанией диска QOTSA, Хомми посвятил себя работе над новым альбомом своего сайд-проекта Eagles Of Death Metal. Релиз диска "Death By Sexy" состоялся летом 2005-го. В записи материала принимали участие Марк Лэйниган, Джо Кастилло, Броди Дэлл и вокалист Джесси Хьюз (Jesse Hughes).
Осенью Queens Of The Stone Age вернулись к гастролям, в ходе которых посетили Европу и США. Более всего музыкантам запомнилось турне по Северной Америке на разогреве у Nine Inch Nails, имевшее место в ноябре-декабре. Посетители ряда концертов могли наблюдать уникальное зрелище - участников "гвоздя" программы, подыгрывающих на сцене своим коллегам из QOTSA.
В ноябре того же года группа порадовала поклонников своим первым DVD. На диск под названием "Over the Years and Through the Woods" (выпускавшийся в виде сета из собственно DVD и концертного CD) вошли лучшие моменты двух августовских выступлений команды в лондонской Brixton Academy.
В ходе этих концертов музыканты исполняли и две "потерянные песни", которые странным образом исчезли из студии группы и не вошли на "Lullabies To Paralyze". Речь идет о треках "The Bronze" и "The Fun Machine Took A Shit And Died". "Мы действительно думали, что потеряли их, или же кто-то их украл, - оправдывался Джош. - На самом деле они все это время находились в другой студии и обнаружились уже после выпуска "Lullabies To Paralyze". А мы готовы были обвинить всех и каждого в их краже! ". Бонусом на CD и DVD вошли концертные записи сайд-проекта Джоша Desert Sessions - в том числе "I Wanna Make It Wit Chu" и "Covered in Punk's Blood".
Примерно в это же время вернулся на страницы прессы и бывший басист группы Ник Оливери - в качестве разнообразия, по рабочему поводу. Возродив к жизни после своего ухода из QOTSA проект Mondo Generator, музыкант в сентябре 2006-го выпустил новую пластинку "Dead Planet: SonicSlowMotionTrails", последователь дебютника "A Drug Problem That Never Existed", который был представлен публике в 2003-м году. Составить здоровую конкуренцию работам Королев этот альбом, увы, не смог - в частности в том, что касалось внимания публики.
Оставшийся от гастролей период 2006-го года Queens Of The Stone Age посвятили сочинению материала для очередной пластинки. Пятый студийный альбом Queens Of The Stone Age "Era Vulgaris" вышел 11 июня 2007-го. Диск включил в себя 11 композиций, в записи которых, помимо музыкантов QOTSA, приняли гостевое участие такие известные личности, как Трент Резнор (его голос звучит на бонус-треке "Era Vulgaris" к японскому изданию диска), Джулиан Касабланкас из The Strokes и все тот же Марк Лэйниган.
Лидер одного из самых неустойчивых в кадровом вопросе музыкальных формирований, Хомми до последнего сохранял интригу в том, что касалось нового состава QOTSA, раскрыв тайну менее чем за месяц до релиза диска. "Это нездоровый вопрос. Если я сейчас оглашу состав, то уже не получится сюрприза. Мы будем держать марку", - заявил певец на постоянно задаваемые ему вопросы. А он в сезоне весна-лето 2007-го года выглядел следующим образом: Джош Хомми (вокал, гитара), Трой ван Люин (гитара, клавишные), Джой Кастильо (ударные), басист лос-анжелесской группы Wires On Fire Майкл Шуман, а также клавишник Дин Фертита. Продюсировали работу собственно Джош и его давний друг и коллега, продюсер Kyuss и участник группы Masters Of Reality Крис Госс.
Интересная история произошла с названием нового диска. Поскольку сам Хомми не посчитал нужным вовремя объяснить происхождение титула, за него это пришлось сделать фронтмену малоизвестной ирландской метал-группы Era Vulgaris, получившей благодаря "Королевам" свои 5 минут славы. Группа пережила настоящий бум популярности - все интересующиеся новой работой QOTSA неизменно попадали на страничку Era Vulgaris в интернете. "Я устал от вопросов насчет названия своей группы, - писал вокалист группы Крис Роб на сайте Era Vulgaris. - Что ж - объясняю. Этот латинский термин взят из книги Антона Лавея. Это эпоха, предшествовавшая приходу Христа. На месте Джоша Хомми я провалился бы от стыда за своих фэнов! ". Тем не менее, по словам Криса, он и его коллеги всерьез размышляют над тем, чтобы назвать свой следующий диск "Queens Of The Stone Age"» - в порядке ответного благодарственного жеста.
Летом этого года Queens Of The Stone Age ждет "фестивальная" поездка по Европе, в ходе которой музыканты и представят публике материал своего нового диска.
Последнее обновление - июнь 2007
Queens of the Stone Age is an American rock band from Palm Desert, California, United States, formed in 1997. Originally formed under the name Gamma Ray by guitarist Josh Homme, following the breakup of his previous band, Kyuss, Queens of the Stone Age developed a style of riff-oriented, heavy music which has been described by Homme as "robot rock", saying that he "wanted to create a heavy sound based on a solid jam, and just pound it into your head". Their sound has since evolved to incorporate a variety of different styles and influences.
History:
Early career (1996–1999)
Queens of the Stone Age began with Josh Homme in 1996. After the breakup of Kyuss in 1995, Homme had briefly joined The Screaming Trees as a touring guitarist, before deciding to form a new band of his own. Originally naming his new project 'Gamma Ray', Homme was forced to change the name in 1997, as German power metal band Gamma Ray was threatening to sue:
“When we were making a record in 1992, under the band Kyuss, our producer Chris Goss, he would joke and say "You guys are like the Queens of the Stone Age." The band was originally called Gamma Ray, but we got threatened with a lawsuit because someone else had it. So we were Queens of the Stone Age."
On why the band chose the name 'Queens of the Stone Age' rather than 'Kings of the Stone Age':
“Kings would be too macho. The Kings of the Stone Age wear armor and have axes and wrestle. The Queens of the Stone Age hang out with the Kings of the Stone Age's girlfriends when they wrestle, and also it was a name given to us by Chris Goss. He gave us the name Queens of the Stone Age. Rock should be heavy enough for the boys and sweet enough for the girls. That way everyone's happy and it's more of a party. Kings of the Stone Age is too lopsided."
The band's first release was Gamma Ray, a two-track EP featuring the songs "Born to Hula" and "If Only Everything" (which would later appear on their self titled debut as 'If Only'), released in January 1996, featuring Joshua Homme (Kyuss), Matt Cameron (Soundgarden and Pearl Jam), Van Conner (Screaming Trees) and John McBain (Monster Magnet). The band's first live appearance was probably November 20, 1997, at OK Hotel in Seattle, Washington. In December of the same year, the band released a split EP, Kyuss/Queens of the Stone Age, which was the first official release by the band under the name Queens of the Stone Age, and featured three tracks from the Gamma Ray sessions as well as three Kyuss tracks recorded in 1995 just prior to their break-up.
The band released their self-titled debut, Queens of the Stone Age (1998) on Loose Groove records (the album was also released on vinyl by Man's Ruin Records), which was recorded with Homme handling both guitar- and bass guitar-playing duties (though basswork is credited to Homme's alter-ego, Carlo Von Sexron), Alfredo Hernández on the drums, and included several other instrumental and vocal contributions by Chris Goss and Hutch. Homme reportedly asked Screaming Trees' vocalist Mark Lanegan to appear on the record, but he was unable to due to other commitments.[citation needed] Soon after the recording sessions were finished for the album, former Kyuss bassist Nick Oliveri joined and touring commenced. Consisting entirely of ex-Kyuss members, this is widely regarded as QOTSA's original lineup. Guitarist Dave Catching joined shortly after. A recording of a phone message which plays the voice of Oliveri stating his decision to join the band can be heard at the end of the album's final song, "I Was a Teenage Hand Model". From this point forward, the band's line-up would change frequently. By the time their second album was being recorded, Hernández was no longer in the band.
Rated R (1999–2001)
2000's Rated R featured a myriad of musicians familiar with Homme and Oliveri's work and "crew" of sorts: among others, drummers Nick Lucero and Gene Trautmann, guitarists Dave Catching, Brendon McNichol, and Chris Goss contributed, and even Judas Priest frontman Rob Halford, recording next door, stepped in for a guest spot on "Feel Good Hit of the Summer". The album garnered positive reviews and received a lot more attention than their debut, despite the fact that the lyrics to "Feel Good Hit of the Summer" were deemed by mega-retailer Wal-Mart to promote drug use, almost causing the record to get pulled from store shelves. The success of the record also earned the band notable opening slots with The Smashing Pumpkins, the Foo Fighters, Hole, and a place at Ozzfest 2000.
During the 2001 Rock in Rio show, bassist Nick Oliveri was famously arrested after performing on stage naked, with only his bass guitar covering his dangling genitals. In an interview he later said: "Whoa, people in Carnival here dance naked why can't I do the same?" Following his work on the album, former Screaming Trees vocalist Mark Lanegan joined the band as a full-time member, a position he'd hold until late-2005.
Towards the end of the Rated R tour, the band's performance at the 2001 Rock am Ring festival in Germany was, according to Homme, "the worst show we've ever played and it was in front of 40,000 people." The band decided to tattoo themselves with the starting time of the performance, "Freitag 4.15":
"Me, Mark [Lanegan], Josh [Homme] and Hutch, our soundman, have the same tattoo, it's from Rock am Ring festival. The time we had to play was 4.15 in the afternoon and it was just a terrible show. It sucked, it was horrible. That's why I tattooed it on my ribs, where it would hurt, so I'd never forget."
Songs for the Deaf (2001–2004)
Frequent touring for Rated R generated support for the band which grew when Foo Fighters frontman and former Nirvana drummer Dave Grohl joined in late 2001/early 2002 to record their third album. Songs for the Deaf was released in August, again featuring Mark Lanegan, as well as adding former A Perfect Circle guitarist Troy Van Leeuwen to the touring line-up following the album's release. Although Songs for the Deaf gained major attention, Grohl returned to his other projects and was replaced on the European leg of the album's supporting tour by former Danzig drummer Joey Castillo, who joined the band full time. Also featured on Songs for the Deaf for the final track Mosquito Song were former A Perfect Circle bassist Paz Lenchantin (on viola and piano) and Dean Ween on guitar.
Songs for the Deaf was a critical and commercial success and its popularity peaked when the album reached gold status in 2003, with sales peaking at over 900,000 copies.[10] The singles "No One Knows" and "Go with the Flow" became hits on radio and MTV, with the former voted Triple J radio's number 1 song and peaking just outside of the Billboard Top 40. Both "No One Knows" and "Go with the Flow" were also featured on the first iterations of the popular video games Guitar Hero and Rock Band (respectively). "No One Knows" also re-appeared in the compilation title Guitar Hero: Smash Hits.
Constant touring continued, culminating in a string of headline dates in Australia in January 2004, after which Oliveri was fired from the band by Homme for what was said to be disrespect of the group's fans and excessive partying. In July 2005 however, Homme claimed in a BBC Radio 1 interview that Oliveri was fired when Homme had become convinced that he had been physically abusive to his (Oliveri's) girlfriend. Homme said, "A couple years ago, I spoke to Nick about a rumor I heard. I said, 'If I ever find out that this is true, I can't know you, man.'" Oliveri countered in the press that the band had been "poisoned by hunger for power" and that the band without him was "Queens Lite"; later Oliveri softened his opinion and said, "My relationship with Josh is good. The new Queens record kicks ass." Josh and Nick reportedly are still friends and as of October 2006, Oliveri remains interested in rejoining the band.
Lullabies to Paralyze (2004–2006)
In 2005, Homme, along with Eleven multi-instrumentalist Alain Johannes and remaining band members Van Leeuwen and Castillo recorded the Queens' fourth studio album, Lullabies to Paralyze, a title taken from a lyric in "Mosquito Song" from their previous album.
The release featured the appearance of several guests, most notably ZZ Top's Billy Gibbons. Despite Lanegan reportedly turning down an invitation to remain with the band, he recorded vocals on new tracks (notably the solo vocalist on the opening track This Lullaby) and appeared with the band on the supporting tour as scheduling and his health permitted. It had been rumored that Homme fired Lanegan; however, this was subsequently refuted:
"Basically, if there was a negative rumor that someone brought up to me I would just encourage it... like when someone was saying: Well, Mark got fired, Lanegan, you know. And I was like: Yeah, Mark is fired, too, yeah. But he was just touring his own solo record, you know."
Lullabies to Paralyze was leaked onto the internet in February 2005 and was aired by Triple J radio in Australia on March 3, 2005 as an unsubstantiated 'World Premiere'. Lullabies was then officially released on Tuesday, March 22, 2005 in the USA, debuting in the number 5 slot on the Billboard Music Chart, the greatest initial success of any Queens record to date.
On May 14, 2005, the group was the musical guest on Saturday Night Live, hosted by Will Ferrell. One of Ferrell's popular Saturday Night Live characters, fictional Blue Öyster Cult cowbellist Gene Frenkle, made a re-appearance on the show, playing with the Queens on their first song of the night, "Little Sister". Frenkle played the song's wood block part using a cowbell along with the band, drawing much applause, and creating a bit of pop culture as a result of the skit.
On November 22, 2005, the band released a live album/DVD set called Over the Years and Through the Woods, featuring a live concert filmed in London, England, and bonus features which included rare videos of songs from 1998 to 2005.
In fall of 2005, the group supported Nine Inch Nails on their North American tour of With Teeth along with Autolux (for the first half of the tour) and Death from Above 1979 (for the second). NIN's guitarist Aaron North appeared as an onstage guest with the Queens for the songs "Born to Hula", "Regular John", "Avon", "Monsters in the Parasol" and "Long, Slow Goodbye" at the Wiltern LG in Los Angeles on December 19 and 20 2005.
Another onstage guest for the December 20 performance was Homme's former Kyuss bandmate John Garcia, the first time that Homme and Garcia had played together since 1997. As a special encore they performed three Kyuss songs: "Thumb", "Hurricane" and "Supa Scoopa and Mighty Scoop".
Homme has stated that the band's lowest point was during the Lullabies era, but that the record "took the lead jacket off" the band following the firing of Oliveri in 2004.
Era Vulgaris (2006–2008)
On Valentine's Day 2007, the band's official website announced the new album would be titled Era Vulgaris, and would be released in June. Later in February, teaser videos surfaced showing Homme, Castillo, Van Leeuwen and Johannes in studio. Several sites reported that the album would include many guest vocalists, including Trent Reznor from Nine Inch Nails, Julian Casablancas from The Strokes, Mark Lanegan, Billy Gibbons of ZZ Top, and deceased humorist Erma Bombeck. Former Death from Above 1979 bassist Jesse F. Keeler had been expected to play bass on the studio recording of the album, but not to tour ;however, due to schedule conflicts he stated he would not be appearing on the album. When questioned in an interview with Ultimate Guitar Archive about the band settling down with one line-up, Homme replied with the following:
“Does it seem like there will be? I don't know. Long ago I lost the opportunity to be in U2 -- where it's the same four guys. I respect that, but at the same time this is the search to try to take advantage of playing with certain people, even if they can't stay, and then there's other times that you need to humble yourself at the altar of music, and if you don't (makes a throat cutting motion)."
Era Vulgaris was completed in early April 2007 and released in June 2007 in the U.S. The tracks "Sick, Sick, Sick" and "3's & 7's" were released as singles in early June. Homme has described the record as "dark, hard, and electrical, sort of like a construction worker".
Former bassist Michael Shuman (Wires On Fire, Jubilee and Mini Mansions) and keyboardist Dean Fertita (The Waxwings, The Dead Weather) took over touring duties from Alain Johannes and Natasha Shneider respectively. In July 2007, Van Leeuwen stated the band had written new material, "still in its infancy" which Homme later suggested might be released as an EP. Following a subsequent interview with Homme, The Globe and Mail reported that the EP "could contain as many as 10 B-sides recorded during the Era Vulgaris sessions." It was since reported however that the EP would not be released due to the record label's unwillingness to put out another QOTSA release at this time.
The band began a North American Tour in 2007 which they named the "Duluth Tour" due to the fact that the band are going to many small towns and cities they've never played before, such as Duluth, Minnesota. The tour has since been extended to other areas, such as the United Kingdom, where the band played more shows than on any of their previous UK tours. The band toured in Australia in late March to early April 2008, on the V festival tour including a string of side shows. Throughout the beginning of May 2008, the band completed the Canadian leg of its touring. Following Natasha Shneider's death from cancer on July 2, 2008, qotsa.com was updated with a memorial message by Homme replacing the normal front page.
On August 16, 2008, Queens of the Stone Age performed a concert in celebration of Natasha Shneider's life at the Henry Fonda Theatre in Los Angeles. They were joined on stage by Alain Johannes, Jack Black and Kyle Gass, Matt Cameron, Brody Dalle, Jesse Hughes, Chris Goss and PJ Harvey, playing a variety of QOTSA and non-QOTSA songs. Proceeds from the concert went to defray the costs associated with Natasha’s illness.
On August 22 and 23 2008, Queens of the Stone Age performed their last shows of their Era Vulgaris tour at the Reading and Leeds Festivals in the UK, and Josh Homme announced in an interview with the BBC and during the show that he would be returning to the studio to work on the next album.
Recent (2008–present)
In a September issue of NME, Josh Homme stated that he was going back to make the new Queens of the Stone Age and Desert Sessions records, along with remastering the 1998 self-titled album, for an early-2009 release. However, such plans have been delayed indefinitely. Homme also stated Queens' new album is going to sound like "a desert orgy in the dark."
All of the band members have been working on side projects during the down time. Troy Van Leeuwen plays guitar in his new band, Sweethead. Joey Castillo played for Eagles of Death Metal on their Heart On tour. Former bassist Michael Shuman is now bassist and singer in the band Mini Mansions, while Dean Fertita has become the guitarist/keyboardist for Jack White's side project, The Dead Weather. Josh Homme helped form the new supergroup Them Crooked Vultures with Dave Grohl of the Foo Fighters and John Paul Jones of Led Zeppelin. They released their debut self-titled album on November 17, 2009. On February 6, 2010, the band performed as musical guests on Saturday Night Live.
According to guitarist Troy Van Leeuwen, the band has tentative plans to reconvene in the summer of 2010. In a 2010 interview, Josh Homme revealed that the band would re-release their self-titled first album, and that they would do a tour in support of this, only playing songs from their first release. On March 12, 2010, the official website was updated to add two German tour dates in late August, the band's first since touring for the Era Vulgaris album finished in 2008. Most recently, it was announced that a two CD deluxe edition of Rated R will be released on August 3, 2010. This edition features the original CD along with six B-sides and live recordings from the band's Reading performance in 2000.
Musical style:
Throughout its career the band has been described as hard rock, alternative rock, art rock, heavy metal, and several other genres. Queens of the Stone Age have also been labeled as Stoner Rock ,but Homme himself rejects the term, saying, "If I had a choice, I would take that away. Stoner rock, to me, is like saying the crucial element is drugs. And I don't believe that that's the case. I'm not an AA guy or anything, but at the same time I don't need any of that to make music." He also often describes the band style as "robot rock" referring to the band's solid and repetitive riffs in the bands song structures. Homme has described the band's self-titled debut album as driving music, angular and recorded dry. Rolling Stone magazine also noted a "connection between American meat-and-potatoes macho rock of the early 1970s, like Blue Cheer and Grand Funk Railroad, and the precision-timing drones in German rock of the same period". The bands following album - Rated R - contained a wider variety of instruments, several recording guests and lead vocals shared by Homme, Oliveri and Lanegan. Homme has also commented that "Our first record announced our sound. This one added that we’re different and weird." The band continued to experiment on their third album Songs for the Deaf, which also featured a line-up including three lead vocalists, many guest appearances and wide range of instrumentation including horn and string sections. Lullabies to Paralyze was in comparison to the bands previous releases a darker record, lacking the band's distinct "driving" sound, much due to the departure of long time member Nick Oliveri, with lyrics inspired by The Brothers Grimm folk and fairy tales. The band also almost exclusively used semi hollow body guitars during the recording of the record. With Era Vulgaris the band continued to evolve their signature sound with more dance-orientated elements and electronic influences, while Homme has gone back to being the only vocalist in the band and uses more distinct vocal melodies.
Members:
As of June 2010, Queens of the Stone Age are:
* Joshua Homme – Founding and only permanent member of the band. He is primarily the band's lead vocalist and guitarist but has occasionally played bass, keyboards, piano and drums as well as other instruments. (1997–present)
* Troy Van Leeuwen – Has been the band's second guitarist since the "secret tour" that preceded the release of Songs for the Deaf, has also played lap steel, keyboards, piano, bass and provided backing vocals during live performances and subsequent recordings. (2002–present)
* Joey Castillo – Was called in to replace drummer Dave Grohl for the European leg of the Songs for the Deaf tour and has been a member since. (2002–present)
* Michael Shuman - Was recruited to play bass after the recording of Era Vulgaris. (2007-present)
* Dean Fertita – Replaced the late Natasha Shneider as the band's keyboardist and backing vocalist, also plays guitar and various percussion instruments. (2007–present)
User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License and may also be available under the GNU FDL.
показывать / спрятать больше